🎯 האתגר
תלמידים רבים עם לקויות למידה, דיסגרפיה וקשיי קשב (ADHD) חווים את מטלת הכתיבה כמכשול בלתי עביר ("תסמונת הדף הלבן"). הקושי אינו בהכרח בהעדר רעיונות, אלא ב"תפקודים הניהוליים" של הכתיבה: ארגון המחשבה, חשש משגיאות כתיב, וקושי לפתח משפט בודד לפסקה מלאה. המצב הקיים יוצר מעגל של הימנעות, תסכול ותחושת מסוגלות נמוכה. כלי ה-AI הגנריים (כמו ChatGPT) פותרים את הבעיה הטכנית על ידי כתיבה במקום התלמיד, דבר היוצר תלות ומנוון את הלמידה. מנגד, המורה בכיתה אינו יכול לתת "פיגום" אישי לכל תלמיד בזמן אמת.
💡 הפתרון
עוזר כתיבה אישי" תוכנן לפעול כ"פיגום" פדגוגי ולא כמחליף כתיבה. המערכת מבוססת על מודל עבודה ייחודי:
אינטראקציה דיאגנוסטית: המערכת מזהה את רמת הכתיבה של התלמיד (מתחיל/מתקדם) ומגיבה בהתאם. היא מסרבת לכתוב חיבורים שלמים, ובמקום זאת מנחה את התלמיד צעד-אחר-צעד.
מודל הרחבה (Scaffolding): המערכת משתמשת באסטרטגיות הוראה מוכחות (כמו R.A.C.E.S ו-5 המ"מים) כדי לשאול שאלות מכוונות ("למה זה קרה?", "תן דוגמה") שגורמות לתלמיד להרחיב את תשובתו בעצמו.
נגישות ומעטפת תומכת: הפתרון כולל תמיכה רב-ערוצית מלאה: הכתבה קולית (STT), הקראה (TTS) עם התאמה מגדרית, עזרים קוגניטיביים ("בנק מילים"), ועיצוב מותאם להפחתת עומס חזותי.
📚 הערך הפדגוגי
הפרויקט מיישם הלכה למעשה את תיאוריית "אזור ההתפתחות המקורב" (ZPD) של ויגוצקי ואת עקרונות ה-SEL (למידה רגשית-חברתית):
למידה אקטיבית: התלמיד נשאר "הנהג". הוא זה שיוצר את התוכן, בעוד ה-AI משמש כעזר ניווט. זה מפתח מיומנויות חשיבה, ניסוח וארגון טיעונים.
שיקום תחושת המסוגלות (Self-Efficacy): חוויית ההצלחה המיידית (באמצעות משחוק וחיזוקים חיוביים כמו "רמת אלוף") משנה את היחס הרגשי של התלמיד לכתיבה – מחרדה להנאה.
עצמאות: הכלי מאפשר לתלמיד המתקשה לתפקד בכיתה הרגילה באופן עצמאי, ללא תלות בסייעת או במורה צמודה, ומעניק לו כלים המסייעים לו להפנים את המיומנות ולהגיע לרמת מומחים חרף קשייהם.

