משחק קשרים

מהות המשחק:
המשחק מציג בפני השחקן לוח המורכב מ-16 מילים (או מושגים) המפוזרות בסדר אקראי. המטרה היא למיין את כל המילים ל-4 קבוצות נפרדות, כאשר בכל קבוצה יש בדיוק 4 מילים שיש להן מכנה משותף.

שימוש בחינוך: פוטנציאל פדגוגי
המשחק הזה הוא כלי מצוין למורים מכיוון שהוא משלב חשיבה מסדר גבוה, אוצר מילים וידע עולם. העובדה שהקוד שסופק מאפשר "עריכה" ויצירת משחקים חדשים הופכת אותו לכלי ורסטילי מאוד.
הנה מספר דרכים לשלב אותו בלמידה:
1. פיתוח חשיבה וכישורי שפה (לשון ועברית)
* שדות סמנטיים: התלמידים לומדים למיין מילים לפי קטגוריות (למשל: רגשות, שמות פועל, מילים נרדפות למילה "שמחה").
* רב-משמעות: דרך מצוינת ללמד מילים שיש להן כמה משמעויות. למשל, המילה "אח" יכולה להופיע בקבוצת "בני משפחה" או בקבוצת "אלמנטים בבית חולים" (אח רפואי) או "מקור חימום" (אח מבוערת). התלמיד צריך להבין את ההקשר הנכון.
* חלקי דיבור: מיון לפי שמות עצם, פעלים, תארים ומילות יחס.
2. חזרה למבחן (בכל מקצוע)
המורה יכול ליצור לוח משחק כחזרה למבחן בנושא מסוים:
* היסטוריה: קבוצות של מנהיגים, תאריכים, אירועים ומקומות (למשל: "ראשי ממשלה בישראל", "מחתרות", "קרבות במלחמת העצמאות").
* תנ"ך: דמויות (אבות, שופטים, מלכים), מקומות, או מוטיבים ספרותיים.
* גיאוגרפיה: נהרות, ערי בירה, סוגי אקלים, יבשות.
* מדעים: יסודות בטבלה המחזורית, חלקי התא, מערכות הגוף, מצבי צבירה.
3. למידה שיתופית ופעילה
* תלמידים יוצרים עבור תלמידים: במקום שהמורה יכין את המשחק, מבקשים מהתלמידים (בקבוצות) לחבר משחק "קשרים" בנושא הנלמד עבור חבריהם לכיתה. פעולה זו דורשת הבנה עמוקה של החומר, שכן עליהם למצוא לא רק את הקבוצות, אלא גם מילים מבלבלות ("מסיחים") שיקשו על הפתרון.
* דיון כיתתי: פתרון המשחק במליאה על הלוח החכם מעודד ויכוח בריא. תלמידים צריכים לנמק מדוע מילה מסוימת שייכת לקבוצה א' ולא לקבוצה ב'.
4. הוראת אנגלית (ESL)
* תרגול אוצר מילים (Vocabulary) לפי נושאים (פירות, כלי תחבורה, רגשות).
* תרגול דקדוק (פעלים רגילים מול לא רגילים, זמנים שונים).
5. אתגר והנעה (Gamification)
המשחק הופך חזרה על חומר "יבש" לאתגר אינטלקטואלי מהנה. הסיפוק שבפיצוח הקשרים וה"פידבק" המיידי (הצבעים המשתנים) מעודדים את התלמידים להמשיך ולנסות.
דוגמה למשחק חינוכי (תנ"ך - ספר בראשית):
* קבוצה 1 (אמהות): שרה, רבקה, רחל, לאה.
* קבוצה 2 (בנים של יעקב): ראובן, שמעון, לוי, יהודה.
* קבוצה 3 (מקומות): חרן, בית אל, מצרים, כנען.
* קבוצה 4 (חלומות יוסף ופרעה): אלומות, כוכבים, פרות, שיבולים.
לסיכום, זהו כלי דיגיטלי פשוט אך עוצמתי שמאפשר גמישות רבה למורה והופך את הלמידה למשחקית ומערבת.

מופיע באוספים הבאים:

מעבר לקישור

מופיע באוספים הבאים:

5 מחשבות על “משחק קשרים”

  1. וואו משחק שיכול לפתח קריאה ואפילו יכול לשמש ככרטיס פתיחה לשיעור כזה, מלבד המשחק עצמו אהבתי שקיימת אופציה לערוך לאיזה משחק שתרצי.

Scroll to Top