עוזר כתיבה אישי

🎯 האתגר
תלמידים רבים עם לקויות למידה, דיסגרפיה וקשיי קשב (ADHD) חווים את מטלת הכתיבה כמכשול בלתי עביר ("תסמונת הדף הלבן"). הקושי אינו בהכרח בהעדר רעיונות, אלא ב"תפקודים הניהוליים" של הכתיבה: ארגון המחשבה, חשש משגיאות כתיב, וקושי לפתח משפט בודד לפסקה מלאה. המצב הקיים יוצר מעגל של הימנעות, תסכול ותחושת מסוגלות נמוכה. כלי ה-AI הגנריים (כמו ChatGPT) פותרים את הבעיה הטכנית על ידי כתיבה במקום התלמיד, דבר היוצר תלות ומנוון את הלמידה. מנגד, המורה בכיתה אינו יכול לתת "פיגום" אישי לכל תלמיד בזמן אמת.

💡 הפתרון
עוזר כתיבה אישי" תוכנן לפעול כ"פיגום" פדגוגי ולא כמחליף כתיבה. המערכת מבוססת על מודל עבודה ייחודי:
אינטראקציה דיאגנוסטית: המערכת מזהה את רמת הכתיבה של התלמיד (מתחיל/מתקדם) ומגיבה בהתאם. היא מסרבת לכתוב חיבורים שלמים, ובמקום זאת מנחה את התלמיד צעד-אחר-צעד.
מודל הרחבה (Scaffolding): המערכת משתמשת באסטרטגיות הוראה מוכחות (כמו R.A.C.E.S ו-5 המ"מים) כדי לשאול שאלות מכוונות ("למה זה קרה?", "תן דוגמה") שגורמות לתלמיד להרחיב את תשובתו בעצמו.
נגישות ומעטפת תומכת: הפתרון כולל תמיכה רב-ערוצית מלאה: הכתבה קולית (STT), הקראה (TTS) עם התאמה מגדרית, עזרים קוגניטיביים ("בנק מילים"), ועיצוב מותאם להפחתת עומס חזותי.

📚 הערך הפדגוגי
הפרויקט מיישם הלכה למעשה את תיאוריית "אזור ההתפתחות המקורב" (ZPD) של ויגוצקי ואת עקרונות ה-SEL (למידה רגשית-חברתית):
למידה אקטיבית: התלמיד נשאר "הנהג". הוא זה שיוצר את התוכן, בעוד ה-AI משמש כעזר ניווט. זה מפתח מיומנויות חשיבה, ניסוח וארגון טיעונים.
שיקום תחושת המסוגלות (Self-Efficacy): חוויית ההצלחה המיידית (באמצעות משחוק וחיזוקים חיוביים כמו "רמת אלוף") משנה את היחס הרגשי של התלמיד לכתיבה – מחרדה להנאה.
עצמאות: הכלי מאפשר לתלמיד המתקשה לתפקד בכיתה הרגילה באופן עצמאי, ללא תלות בסייעת או במורה צמודה, ומעניק לו כלים המסייעים לו להפנים את המיומנות ולהגיע לרמת מומחים חרף קשייהם.

מעבר לקישור
Scroll to Top