סרטון – מדריך ללב שמח
בס"ד
ברוכים הבאים ל" מדריך ללב שמח".
בחרתי סרטון וידאו נרטיבי־ הסברתי קצר, שמלווה את התלמידים בדמיון מודרך סביב דימוי "כיס הלב" והרגשות שבתוכו. הבחירה בווידאו מאפשרת שילוב דיבור ישיר לתלמידים, הסבר רגשי עדין והנחיה לפעילות יצירתית, באופן שמפעיל גם דמיון וגם חוויה רגשית.
התוכן מתאים ללימודי מיומנויות חברתיות ־רגשיות חינוך רגשי וכישורי חיים, וכן לשיעורי חינוך כיתתי או שיעורי חברה. לכיתות א'–ו', עם התאמת השיח לדוגמאות מעולמם של הילדים.
קטגוריות ותגיות אפשריות: חינוך רגשי, כישורי חיים, אקלים כיתה מיטבי, רגשות, אמפתיה, נתינה, חברות, דימוי עצמי, דימויים מטפוריים ("כיס לב").
השתמשתי בכלי נוטבוק למ.
האתגר המרכזי היה לפשט שפה רגשית מורכבת (בחירה במיקוד, ניהול רגשות) לרמת ילדים צעירים, מבלי לוותר על עומק המסר.
הפתיעה התחושה עד כמה דימוי אחד פשוט – "כיס בלב" – מאפשר להסביר מגוון רחב של רגשות (שמחה, עצב, כעס, התרגשות, דאגה) באופן שילדים מבינים בקלות.
אתגר נוסף היה לאזן בין חלק ההסבר המילולי לבין ההנחיה לפעילות יצירה, כדי שהתלמידים לא רק יבינו אלא גם יעשו ויתרגמו את הרעיון לפעולות יומיומיות.
הצעות שימוש פדגוגי בכיתה:
מורים יכולים לשלב את הסרטון כחלק מפתיחת חודש, שיעור חינוך או מעגל שיח רגשי.
לאחר הצפייה אפשר לעצור במוקדים שונים ולבקש מהתלמידים לתת דוגמאות מהמקרים האישיים שלהם: מתי כיס הלב שלהם התמלא, ומתי הרגיש ריק.
חיבור למצבי קונפליקט: התלמידים מתארים מצב של ריב/כעס ובוחנים מה היה ממלא את כיס הלב במקום לרוקן אותו, וכך מפתחים שיח על בחירות והתנהגות חברתית


יפה, ממש מקסים