מערך שיעור: "משחק הגורמים המעכבים והמגבילים"

יחידת הוראה זו נוצרה בתהליך התייעצות פדגוגית לפתרון דילמת חלוקת הנטל וחוסר הפירגון הממוקד בצוותי הביוחקר.

היא משלבת למידה על עקרונות הגורם המגביל והגורם המעכב בביולוגיה כמודל להבנת הכשלים והפתרונות בעבודת צוות.

היחידה כוללת:

"משחק הגורמים": משחק כרטיסיות (20 סיטואציות ביולוגיות) המבסס הבחנה חדה בין גורם שחסר (מגביל) לגורם שמפריע (מעכב).

פירגון ממוקד פתרון: המשימה מעודדת אחריות אישית ופירגון על נטרול גורם מעכב (פתרון קונפליקט/טעות) או אספקת גורם מגביל (הבאת משאב חסר).

מחוון הערכה רפלקטיבית: שימוש בטופס מקוון לצורך ניתוח עצמי של תרומת התלמיד וזיהוי הכשלים הקבוצתיים באופן ענייני.

המודל מספק לצוותים שפה אובייקטיבית וביולוגית לשיפור הדינמיקה הקבוצתית ולמתן הכרה על תרומות שקטות.

מעבר לקישור

2 מחשבות על “מערך שיעור: "משחק הגורמים המעכבים והמגבילים"”

  1. התוצר שלך מראה מאוד חכם ויצירתי. החיבור בין מושגים ביולוגיים לבין שיפור עבודת הצוות מאפשר לך להסתכל על כשלים ואתגרים בצורה עניינית ולא שיפוטית. כל המרכיבים של המערך משלימים זה את זה ויוצרים תהליך שמעודד לקחת אחריות אישית ולהעריך גם תרומות שקטות של חברי הצוות.

  2. המערך מרשים מאוד, סדור וברמת חשיבה גבוהה. השימוש במטפורה ביולוגית מוכרת כדי לחדד תהליכי עבודה בצוות ביוחקר הוא מדויק, עמוק ובעיקר יישומי – לא “עוד פעילות רכה”, אלא כלי שפה מקצועי שאפשר לחזור אליו לאורך כל התהליך.

    נקודת חוזק מרכזית היא ההבחנה החדה בין גורם מגביל לגורם מעכב, והעובדה שהתלמידים מתרגלים אותה תחילה בסיטואציות ביולוגיות מובהקות ורק לאחר מכן מעבירים אותה לעבודה שלהם עצמם. המעבר הזה בנוי נכון פדגוגית ומקטין התנגדויות או בלבול מושגי. גם שלב משחק הכרטיסיות נראה אפקטיבי ליצירת שיח צוותי אמיתי ולא טכני בלבד.

    שלב הפירגון הממוקד חזק במיוחד. הדרישה לפירגון “ביולוגי”, שמצביע על פתרון קונקרטי ולא על תכונת אופי כללית, מחנכת לשיח מקצועי, הוגן ומדויק – מיומנות קריטית בעבודת מחקר. החיבור ל־Forms לצורך תיעוד אישי גם תורם לשקיפות ולהערכה הוגנת של תרומה צוותית.

    הצעה קטנה לשיפור: אפשר לשקול להוסיף בסיום השיעור משפט מסכם או כלל אצבע שהתלמידים כותבים לעצמם ביומן (“בשלב הבא של הביוחקר, הדבר הראשון שנבדוק הוא…”) כדי לעגן את השפה החדשה כהתנהלות עתידית ולא רק רפלקציה בדיעבד.

    בסך הכול זהו מערך איכותי מאוד, עם שפה מדעית עקבית, חשיבה מערכתית וחיבור ברור בין תוכן ביולוגי למיומנויות מחקר ועבודת צוות. בהחלט מערך שאפשר לאמץ, לשכפל ולהפוך לשפה משותפת בצוותי ביוחקר.

Scroll to Top