הילד והרובוט- הבעת רגשות דרך סיפור מונפש

1. סוג התוכן- דמות מדוברת ושילוב של סרטון אנימציה. בחרתי בסוג תוכן של דמות מדוברת בשילוב סרטון אנימציה, משום שפורמט זה מאפשר חיבור רגשי מיידי והעברת מסרים רגשיים וחברתיים בצורה חווייתית, ברורה ונגישה. הדמות המדוברת יוצרת תחושת שיח ולא הרצאה, ומאפשרת לתלמיד להזדהות עם הסיפור ועם הרגשות שעולים מתוך תהליך של יצירה, התמודדות, הצלחה וכישלון. שילוב הסרטון מחזק את ההבנה, מעורר עניין ומאפשר עיבוד רגשי דרך צפייה.
2. נושא לימודי ושכבת גיל
מתאים לתלמידי כיתות ה’–ז’, ובמיוחד לתלמידים בחינוך המיוחד, כולל תלמידים עם ASD ותלמידים עם קשיים חברתיים בכלל.
התוכן מותאם ללומדים הזקוקים להמחשה חזותית, רצף ברור וסיפור פשוט שמאפשר הבנת רגשות והשלכתם על חיי היום-יום.
חינוך רגשי וחברתי זי הוי והבעת רגשות, מודעות עצמית, התמודדות עם הצלחות וכישלונות, ופיתוח מיומנויות חברתיות בסיסיות.
3. כלי עבודה ופלטפורמות שבהן השתמשתי
הרעיון, התסריט והדמויות יצרתי בעזרת ChatGPT, ששימש לפיתוח הסיפור ולבניית הדמויות. הרובוט נוצר כייצוג מעולמו הפנימי של הילד, והסיפור נבנה מתוך חוויה רגשית של יצירה, התנסות והפתעה.
את התמונות יצרתי באמצעות ChatGPT, תוך הקפדה על סגנון אנימציה תלת-ממדי ברור, עקביות הדמויות והבעה רגשית נגישה לילדים.
את שלב ההנפשה והדיבוב ביצעתי באמצעות הכלי HEDRA, שאפשר להפוך את הדמויות לדמויות מדוברת ומונפשות.
את חיבור כל החומרים לכדי סרטון שלם ערכתי באמצעות Canva, שאפשר שילוב רצף הסצנות ויצירת תוצר סופי נגיש לצפייה ושימוש פדגוגי.
4. מה היה מאתגר ומה הפתיע
האתגר המרכזי היה לתרגם חוויה רגשית פנימית לסיפור חזותי קצר, ברור ונגיש לילדים. היה צורך לדייק את רצף הסצנות כך שהרגשות יעברו דרך האנימציה והתמונה גם ללא הסבר מילולי מורכב. בנוסף, העבודה עם מספר כלים שונים דרשה שמירה על רצף, עקביות ודיוק בהבעות הרגשיות של הדמויות.
בסופו של התהליך הופתעתי עד כמה ניתן לדייק מעולמם של הילדים את ההמחשה בתסריט לסרטון, ולהפוך רעיון רגשי מופשט למשהו מוחשי, ברור ומובן. דרך הסיפור, הדמויות והאנימציה, רגשות ותהליכים פנימיים קיבלו ביטוי חזותי שאפשר לילדים להתחבר, להזדהות ולהבין את החוויה ממקום קרוב לעולמם האישי.
5. הצעות לשימוש פדגוגי
ניתן לשלב את הסרטון ככלי פדגוגי במגוון הקשרים חינוכיים, בדגש על חינוך רגשי וחברתי:
פתיחת שיעור חינוך רגשי / שעת חינוך
הקרנת הסרטון לפתיחת שיח על רגשות שעולים בתהליך של יצירה, התנסות והפתעה. התלמידים יתבקשו לזהות רגשות של הדמות ולשתף מתי חוו רגשות דומים.
עבודה על זיהוי והבעת רגשות
עצירה בכל שוט ושאלה מכוונת:
מה הילד מרגיש עכשיו?
איך יודעים?
מה היה קורה אם זה היה אני?
מתאים במיוחד לתלמידים עם ASD הזקוקים להמחשה חזותית ברורה.
פיתוח מיומנויות חברתיות
שימוש בסרטון כבסיס לשיחה על תגובה להצלחה, הפתעה ואי-ודאות, ועל דרכי התמודדות מותאמות במצבים חברתיים.
כתיבה או ציור בעקבות צפייה
התלמידים יתבקשו להמשיך את הסיפור, לצייר את הרגש של הילד או הרובוט, או לכתוב משפט שמתחיל ב־“הרגשתי כמו הילד כש…”.

מעבר לקישור

1 מחשבה על “הילד והרובוט- הבעת רגשות דרך סיפור מונפש”

  1. צפיתי בתוכן והוא מאוד נוגע ומדויק. השילוב בין דמות מדוברת לאנימציה יוצר חוויה שמרגישה קרובה ולא לימודית מדי, כזו שקל להתחבר אליה רגשית. הסיפור מועבר בצורה פשוטה וברורה, ומאפשר להבין רגשות ותהליכים פנימיים בלי הרבה הסברים. מרגיש שהתוכן באמת מותאם לילדים, ובמיוחד לילדים שזקוקים להמחשה חזותית ולרצף ברור, ויכול לשמש כפתיח מצוין לשיח רגשי, לעבודה על זיהוי רגשות ולשיחה על התמודדות עם הצלחות והפתעות.

Scroll to Top